For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

بهداشت، ایمنی و محیط زیست

به نام خدا و با سلام

مطابق سرفصل اعلامی از طرف وزارت علوم، خط مشی کلی درس به شرح زیر اعلام می شود:

الف-هدف درس:

هدف از این درس، آشنائی دانشجویان با مباحث ایمنی، محیط زیست و بهداشت حرفه ای در محیط های صنعتی، کسب توانائی بررسی و تحلیل جنبه]ای مختلف ایمنی، بهداشت حرفه ای و محیط زیست درواحدای صنعتی و تهیه برنامه مدیریتی مرتبط با مسایل ذکر شده می باشد.  

ب-اهمیت و ضرورت درس: 

توسعه صنعتی یکی از بخش‌های مهم فعالیت‌های اقتصادی کشور و مولفه مهم پیشرفت کشور می‌باشد. از طرف دیگر فعالیت‌های مختلف صنعتی به دلیل ظرفیت ایجاد مشکلات مختلف بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی برای پرسنل هر واحد، محیط پیرامون و ساکنین مجاور آن واحد، باید مورد توجه، برنامه‌ریزی و مدیریت قرار گیرند. دانشجویان رشته محیط زیست به دلیل گذراندن دروس مختلف مرتبط با آلاینده‌ها، منابع محیط زیستی و فعالیت‌های انسانی، از توان زیادی برای کار در این حوزه برخوردار بوده و این درس بصورت خاص بر افزایش توانائی آنها جهت کار در محیط‌های صنعتی و کنترل مشکلات متعدد زیست محیطی و بهداشتی-ایمنی آنها طراحی شده است.

ج-سرفصل درس:

تعریف HSE و آشنائی با تعاریف و مفاهیم اصلی آن از قبیل خطر، حادثه و ریسک، معرفی سیستم‌های مدیریت زیست محیطی و ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، شامل سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14000، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای ایزو 45000، آشنائی با روش‌های ارزیابی ریسک شامل HAZOP, FMEA, What…if، آشنائی با عوامل زیان آور فیزیکی در محیط کار و نحوه کنترل آنها از قبیل صدا، نور، ارتعاش، پرتوها، آلاینده‌های هوا، آلاینده‌های حرارتی، اشنائی با عوامل شیمیائی زیان آور در محیط کار و روش‌های کنترل خطرات و کاهش ریسک آنها، آشنائی با مخاطرات زیست محیطی واحدهای صنعتی، اصول ارگونومی در محیط های کار، برنامه واکنش در شرایط اضطراری، اشنائی با قوانین، آئین‌نامه‌ها و استانداردهای مورد استفاده در مباحث ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و محیط زیست در واحدهای صنعتی و آشنائی با سازمان‌های ملی و بین المللی مرتبط

 

Prerequisites: 

ان درس فاقد پیش نیاز می‌باشد.

Grading Policy: 

نحوه نمره دهی:

 

  • نمره پروژه: 4 نمره (بر اساس میزان کامل بودن، دقت و بررسی جنبه ]ای مختلف واحد صنعتی انتخابی)
  • نمره حضور کلاسی: 2 نمره (بر اساس حضور و غیاب و تاخیر در کلاس)
  • نمره مشارکت کلاسی و آزمون های کوتاه: 3 نمره (بر اساس آزمون های کوتاه ترمی و ارایه مباحث توسط دانشجویان)
  • نمره میان ترم: 4 نمره
  • نمره پایان ترم: 7 نمره
Time: 

سه شنبه‌ها، 10 تا 12 ظهز

Term: 
Winter 2013
Grade: 
Undergraduate

تحت نظارت وف ایرانی

بهداشت، ایمنی و محیط زیست | Dr.Ali Lotfi

Error

The website encountered an unexpected error. Please try again later.

تحت نظارت وف ایرانی