For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

بررسی کیفی آب مخزن سد کمال صالح با استفاده از روابط متقابل جانداران اکوسیستم دریاچه سد و ویژگیهای فیزیک و شیمیائی آن

رشد روز­افزون جعيت جهان، توسعه شهر نشيني، گسترش صنايع و بالا رفتن سرانه مصرف آب باعث گرديده تا تأمين آب شيرين به عنوان يکي از مشکلات جدي بشر در قرن حاضر مطرح گردد. احداث سد بعنوان يکي از راه حل ها، داراي اثرات جانبي خويش است. سدهائي که با مطالعه کامل احداث شده و مديرت آب درستي دارند، علاوه بر تامين آب مورد نياز براي شرب، صنعت و کشاورزي، از نظر زيست محيطي نيز حائز اهميت بوده و باعث رشد و تکثير طيف وسيعي از جانداران مي شوند. اما ورود پساب ها کشاورزي و شهري به مخازن سد ها علاوه بر آلوده­سازي آب به آلاينده هاي مختلف مثل فلزات سنگين يا حشره کشها، مي تواند با افزايش ميزان مواد آلي باعث پديده مغذي شدن و رشد و تکثير بيش از حد جانداران درياچه گردد که مي توانند کيفيت آب مخزن سد را تحت تاثير قرار داده و باعث اختلال در سيستمهاي تصفيه آب و فيلتر هاي آن گردند. از طرف ديگر گاهي به دليل رشد بيش از حد جلبک ها و ترشح مواد سمي، آب نيز کاملاً آلوده و غير قابل استفاده مي گردد. لذا شناسائي جانداران موجود در درياچه سد و بررسي رابطه ميان خصوصيات آب درياچه با آنها گام مهمي در مديريت مخزن سد و بهره برداري از آن است. در صورت عدم توجه به اين موضوع مشکلات عديده اي از قبيل افزايش ريزمغذي ها مثل نيترات و فسفات در درياچه سد و بدنبال آن تغير کيفيت، رنگ و بوي آب رخ داده که علاوه بر کاهش کيفيت آب، مي تواند بسبب شکوفائي جلبکي و رشد و تکثير جلبک هاي سمي، خطرات عمده اي را براي استفاده کنندگان از آب مخزن سد بوجود آورد و در نتيجه تمام سرمايه گذاري صورت گرفته را بلا استفاده خواهد نمود.

وضعيت سد کمال صالح و مخزن آن نيز از اين قاعده مستثني نيست، نياز روز افزون به منابع آبي در استان مرکزي ساخت اين سد را توجيه مي نمايد. تفاوت سد کمال صالح با بسياري از سدهاي ديگر را بايد در مدت زمان کم بهره برداري از سد و همچنين قرار گرفتن آن در يک منطقه کوهستاني و سرد بيان کرد. لذا ايجاد اکوسيستم آبي مصنوعي حاصل از سد تحت تاثير اين دو عامل قرار ميگيرد.   لذا ضروري است که وضعيت مخزن سد از نظر تاثيرگذاري عوامل مختلف بر آن و کيفيت و قابليت آب مخزن مورد بررسي قرار گرفته و تحت برنامه ريزي و مديريت قرار گيرد. در اين بين بررسي کيفيت آب مخزن سد به لحاظ تاثير پذيري از تمامي فعاليت هاي همجوار (کشاورزي، شهرنشيني و ...) و پساب هاي تخليه شده از يک طرف و رابطه مستقيم آن با حيات جانداران ضروري بنظر مي رد. اين مرحله که بعنوان بخشي از فاز شناخت مخزن سد محسوب مي گردد، ميتواند پيش زمينه براي تهيه طرح پايش کيفيت آب مخزن سد و در گام بلند تر بخشي از برنامه مديريت زيست محيطي سد و رودخانه هاي ورودي به سد و خروجي آب آن محسوب گردد.  

Projects with Industry

تحت نظارت وف ایرانی

بررسی کیفی آب مخزن سد کمال صالح با استفاده از روابط متقابل جانداران اکوسیستم دریاچه سد و ویژگیهای فیزیک و شیمیائی آن | دکتر علی لطفی

خطا

The website encountered an unexpected error. Please try again later.

تحت نظارت وف ایرانی