For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

شناسائی و اولویت بندی ذینفعان محیط زیست شهری اصفهان، 1401

در حال حاضر، مشارکت ذینفعان و ذینفوذان رمز موفقیت طرح­های توسعه شهری و همچنین یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد نظام مدیریت شهری است. شناسايي ذینفعان کليدي مي تواند زمينه مناسبي جهت برنامه ريزي صحيح، واقع گرايانه و عملي فراهم آورد.

تعاریف متعددی در خصوص تعریف ذینفعان ارائه شده است. فریمن ذينفعان را هر فرد يا گروهي تعريف نموده­اند كه در دستيابي سازمان به اهدافش اثر مي­گذارند و يا اثر مي­گيرند. تعريف ذينفعان ممكن است در طول زمان تغيير كند. حتي فريمن در آخرين تعريف خود در سال2004   ذينفعان را گروه­هايي ميداند كه براي بقاء و موفقيت شركت­ها لازم و ضروري هستند. طبق تعریف Nagu و Howlet ذینفعان تمامی مردم یا موسساتی هستند که علاقمندند یک پروژه از نظر طراحی، ساخت و پایداری کاملا موفقیت آمیز باشد. ذینفعان به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن از نتایج یک پروژه می­توانند و حق دارند در تصمیم گیری و مدیریت پروژه سهیم باشند. آن­ها با به اشتراک گذاشتن اطلاعات و دانش و با مشارکت در پروژه می­توانند به موفقیت پروژه و در نهایت رسیدن به خواسته­‌های خود سهیم باشند. منابع ذینفعان سطوح مختلفی دارد. به عنوان مثال در سطح پروژه محلی، ممکن است شامل زمین و یا حق دسترسی به آب، آلودگی و یا فرصت­های سرمایه­گذاری باشد. در سطح منطقه یا کشور، مشارکت ذینفعان ممکن است به صورت تمرکز بیشتر در مورد تجدید­پذیر یا غیر قابل تجدید پذیر بودن منابع استفاده شده( به عنوان مثال تولید برق آبی در مقابل برق از ذغال سنگ) و یا در بخش مدیریت تقاضا( با تنظیم قیمت حامل­های انرژی در سطحی که مردم را تشویق به استفاده کارامد از انرژی نماید). و در سطح بین­المللی ذینفعان ممکن است بیشتر نگران تغییر آب و هوای جهانی، جنگل زدایی، از دست رفتن تنوع زیستی و ... باشند.

شناسایی ذینفعان در برنامه­‌ریزی راهبردی شهر از آن جهت مهم است که در صورت عدم شناسایی ذینفعان برنامه‌­های تهیه شده به دور از واقعیت­های موجود و صرفاً براساس نظرات کارشناسان تهیه خواهد شد. بنابراین این­گونه طرح­ها مورد حمایت ذینفعان قرار نگرفته و در روند اجرایی شدن با مشکل مواجه خواهند بود.

اهداف پروژه شناسائی و ارزیابی ذینفعات محیط زیست شهری اصفهان به شرح زیر است:

  • شناسایی ذینفعان مرتبط با هر بخش از محیط زیست شهر اصفهان
  • اولویت­ بندی ذینفعان مربوط به هر بخش  
  • تعیین کارکردها و وظایف هر یک از گروه‌های ذینفع
  • استراتژی مدیریت انتظارات ذی نفعان
  • حصول اطمینان از رضایت گروه های ذی نفعان
  • تعیین کارکردها، عملکرد و وظایف هر یک از ذینفعان مدیریت محیط زیست شهری
  • مدیریت و ارائه راهکار در جهت بهبود منفعت ذینفعان و افزایش مشارکت آنها در راستای مدیریت محیط زیست شهری
Projects with Industry

تحت نظارت وف ایرانی

شناسائی و اولویت بندی ذینفعان محیط زیست شهری اصفهان، 1401 | دکتر علی لطفی

خطا

The website encountered an unexpected error. Please try again later.

تحت نظارت وف ایرانی